מעורבות הנכדים בעריכת הצוואה הביאה לפסילתה

"טבחים המבשלים בקדירה אחת" – פסילת צוואה לאור מעורבות הנהנים בעריכתה

עובדות פסה"ד בקיצור:

מ' הלך לבית עולמו בגיל 91 והשאיר אחריו שתי בנות ח' ו- אר'.

המנוח חתם בחייו על שתי צוואות:

צוואה מ- 2014 – צוואה בעדים, בה הוריש המנוח מחצית מעיזבונו לבתו אר' ומחצית לשלושת ילדיה של בתו ח' (שלושת נכדיו) לנוכח היות ח' נתונה בקשיים כלכליים וברקע פשיטת רגל של בעלה, מתוך רצון שלא להפסיד את חלקה של ח' בעיזבון לנושים.

צוואה מ- 2015 – צוואה בפני נוטריון, בה הוריש המנוח את כל עיזבונו לשלושת ילדיה של ח' (שלושת נכדיו), מתוך רצון לכאורה להיטיב עם בתו ח' לאור קשייה הכלכליים, בעוד הבת אר' הודרה מהצוואה.

נמצא כי את הצוואה הראשונה (מ- 2014), ערך א' אחד מילדיה של ח' (נכד המנוח), אשר משמש כעורך דין.

עוד נמצא כי הצוואה השנייה (מ-2015) נערכה על בסיס הצוואה הראשונה, קרי על אותו קובץ word, תוך הדרת בת המנוח אר' מהירושה ועוד מספר שינויים קלים.

בית משפט קמא מפי כבוד השופט עובד אליאס (ת"ע 42958-04-19) פסל את שתי הצוואות לאור מעורבות שלושת הנכדים בעריכת הצוואות וכן פסל את הצוואה השנייה בשל השפעה בלתי הוגנת, פגם בצורתה ולחלופין לפי הלכת החוטים השזורים.

על החלטת בית המשפט קמא הוגש ערעור לבית המשפט המחוזי ע"י שלושת הנכדים, הערעור נדחה.

חשוב לדעת          

מעורבות בעריכת צוואה: בית המשפט החליט לפסול את הצוואה הראשונה לאור עריכתה ע"י א' הנכד המשמש כעו"ד, שכן "אין לקיים צוואה, בה הנהנה הוא גם העורך".

בית המשפט החליט לפסול את הצוואה השנייה בשל מעורבות הנכדים בעריכת הצוואה וקבע כי  ביצוע הפעולות: מציאת נוטריון עבור המנוח, מציאה של רופא פסיכוגריאטרי לצורך בדיקה, נוכחות בחדר בעת בדיקת הרופא, לקיחת המנוח למשרד הנוטריון (ללא כניסה אליו), שליחת קובץ הוורד של הצוואה הקודמת לנוטריון, מביאים כולם למעורבות ברף גבוה מאוד, שמביא לפסילת הצוואה.

שיתוף פעולה בעריכת הצוואה: בית המשפט מצא כי במקרה דנן נהגו שלושת הנכדים כ"טבחים המבשלים בקדירה אחת", שלושתם שיתפו פעולה בזימון הנוטריון, זימון הרופא, העברת נוסח הצוואה לנוטריון ולפיכך יש מקום לפסול את הצוואה בכללותה ולא רק את החלק המתייחס לא'.

פגם צורני – צוואה בפני רשות (נוטריון): בצוואה בפני נוטריון על המצווה להקריא את צוואתו או להגישה בעצמו לחתימת הנוטריון, במקרה דנן הצוואה לא הוקראה ולא הוגשה ע"י המצווה לנוטריון ולפיכך גם מטעם זה, אין לקיימה.

                                                                                                                                                                           

ערן הוד, עורך דין.עו"ד ערן הוד

סיכום פס"ד עמ"ש (מחוזי לוד) 45892-09-21 נ' ואח' נ' ש.

האמור מובא כמידע כללי בלבד, אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא.

👈 מילאו את הטופס ואחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן