האם לאחר פטירה נוכל לבדוק מה נעשה בחשבון הבנק של המנוח?

האם יהיה ניתן לאחר פטירה, באם נקלעתם לסכסוך ירושה, לבדוק מה נעשה בחשבון הבנק של ההורה עוד בחייו?

מקרה שכזה הובא בפני בית המשפט המחוזי בחיפה.

מה היה הסיפור בתמצית?

האם המנוחה הלכה לעולמה ועתה ילדיה מצויים בסכסוך ירושה. אחד מילדי המנוחה הגיש בקשה לקיום צוואה, על פיה הוא זכאי לירושה. בתגובה הגישה אחותו התנגדות לקיום הצוואה, בטענה כי האמא לא הייתה צלולה בעת עריכתה (לא ידעה להבחין בטיבה של צוואה).

עוד טוענת האחות כי הצוואה נערכה כתוצאה מהשפעה בלתי הוגנת שהופעלה על האם המנוחה מצד האח מבקש קיום הצוואה.
במסגרת דיון אשר התקיים בין הצדדים בבית המשפט לענייני משפחה בחיפה, הגישה האחות המתנגדת בקשה לגילוי פרטי חשבון הבנק של האם המנוחה וביקשה לקבל את תדפיס חשבון הבנק של המנוחה לתקופה של 10 שנים לפני הפטירה.

בדיון בנושא בקשת גילוי המסמכים בבית המשפט לענייני משפחה בחיפה, קבעה השופטת כי מאחר והטענה אשר עומדת בבסיס ההתנגדות לצוואה הינה לעניין תוקף הצוואה (ולא להיקף העיזבון), לפיכך הבקשה לחשיפת פרטי החשבון, אינה נחוצה ואינה רלוונטית והבקשה נדחתה (יצוין כי בדיון אושרה בקשה לעיון בתיקה הרפואי של המנוחה).

על החלטת השופטת שלא לאשר את גילוי מסמכי הבנק הגישה האחות המתנגדת לצוואה, ערעור לבית המשפט המחוזי בחיפה, אשר בחן את הטענות וקיבל את הערעור.

בית המשפט המחוזי הבהיר כי חשיפת נתוני חשבון הבנק רלוונטית לבירור העובדות בשאלה האם הופעלה על האם השפעה בלתי הוגנת, כך לדוגמא יהיה ניתן לבחון דרך גילוי מסמכי הבנק מה הייתה מידת תלותה של האם באחרים והאם אחרים שלטו בכספיה וחשבונותיה, לפיכך יש לאפשר את הגילוי ובחינת ההתנהלות בחשבון הבנק.

הדבר נכון גם לאור פערי מידע בין הצדדים ומאחר והאח מבקש קיום הצוואה מחזיק במידע אשר אינו מצוי בפני המתנגדת, שכן לטענת המתנגדת הוא שימש כמיופה כוח בחשבון, טענה אשר לא הוכחשה על ידו.

עוד צוין כי העובדה כי מבקש בקשת הקיום מחזיק בצוואה, אינה נותנת לו עדיפות על פני יורשים פוטנציאליים אחרים ויש להתחשב גם בעובדה כי הבקשה לגילוי הינה מצד יורשת פוטנציאלית מקרבה ראשונה למנוחה ולא מצד ג'.

אשר לתקופת הגילוי קבע בית המשפט כי בנסיבות האמורות, יש להורות על עיון בתדפיסי חשבון הבנק בתקופה כוללת של 4 שנים, 3 שנים לפני עריכת הצוואה ושנה לאחריה.

מה למדנו?

חובת גילוי מסמכי חשבון הבנק תחול גם בתביעות אשר עוסקות בשאלת תוקף הצוואה ולא רק בתביעות להיקף העזבון, היקף גילוי מסמכי חשבון הבנק יהיה בהתאם לנסיבות של כל מקרה לגופו.

ראו פס"ד: רמ"ש 4885-12-23 ב' נ' ד' ואח', בפני כבוד השופט סארי גיוסי

ערן הוד, עורך דין.

03-5544223

עו"ד ערן הוד
האמור מובא כמידע כללי בלבד, אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא.

👈 מילאו את הטופס ואחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן