מדריך למשכיר דירה – איך לבחור שוכר טוב?

יש לכם דירה או בית שאתם מעוניינים להשכיר?

 

הנה כמה טיפים חשובים על איך כדאי לבחור שוכר טוב לדירה.

מדריך למשכיר - איך לבחור שוכר לדירה

לצערי, משכירים רבים נקלעים לסכסוכים למול שוכרים אשר גורמים להם עוגמת נפש רבה והוצאות כספיות לא מבוטלות.

מודעות והקפדה על מספר כללים, יכולים לחסוך לכם עוגמת נפש רבה ולמנוע הפסד זמן וכסף שלא לצורך.

 

אז בלי הקדמות נוספות קבלו את הכלל הראשון:

אל תתפשרו

גם אם הדירה עומדת ריקה, וגם אם אתם בלחץ על הכסף, אל תתפשרו על איכות השוכר. במהרה תגלו כי שוכר דירה הוא מעין שותף עסקי ובאם תרצו או לא תרצו יהיה עליכם לשתף איתו פעולה ולכן אל תתפשרו על איכות השוכר.

 

הסכימו להשכיר את הבית רק למי שעומד בקריטריונים אותם הצבתם מראש ויש לכם תחושת בטן (אינטואיציה) טובה לגביו.

 

בדקו את יכולת התשלום של השוכר

ההנחה המקובלת הינה כי שוכר בעל יכולת תשלום טובה הוא שוכר אשר דמי השכירות יהיו עד שליש מגובה משכורתו. לדוגמא שוכר אשר מרוויח 9,000 ₪ בחודש (נטו, נטו…) יהיה בעל יכולת לשכור בית עד עלות של 3,000 ₪, כלומר עד שליש מגובה ההכנסה שלו. במידה ואתם משכירים לזוג, בדקו את הכנסותיהם המשותפות, באם הם מרוויחים לדוגמא 15,000 ₪ נטו, תהיה לכם יכולת לשלם דמי שכירות עד 5,000 ₪.

 

בדקו את מצבו האישי של השוכר

משפחה בה שני בני הזוג הינם בזוגיות יציבה ועובדים כשכירים בעלי וותק במקום עבודתם יהיו שוכרים טובים יותר מאשר זוג צעיר שזה עתה עזבו את בית ההורים, עובדים בעבודות מזדמנות ובריב הראשון ביניהם יפרקו את החבילה, יעזבו את הדירה ולכו תחפשו אחריהם… העדיפו שוכרים יציבים ובעלי מחויבות, על שוכרים שהיום הם פה ומחר לכו תדעו…

 

בדקו את התנהלות השוכר

גם אם לשוכר יש יכולת כלכלית מוכחת, אתם לא מעוניינים בשוכר שיהווה מטרד לשכנים, זורק זבל מהמרפסת, מעורב בפעילות פלילית, נרקומן, גם אם הוא יבטיח לשלם לכם כפליים – אתם לא מעוניינים בשוכר שכזה.

 

בדקו מה מקור ההכנסה של השוכר

בבדיקות שגרתיות שאני עורך לשוכרים פוטנציאליים, נתקלתי בשוכרים פוטנציאליים שנשבעו לי בכל היקר להם כי הם עובדים כשכירים במקומות עבודה מסודרים. כאשר התעקשתי על בדיקת תלושי המשכורת שלהם כתנאי לעריכת הסכם השכירות נמצא שבדיוק (אבל בדיוק) באותה העת שניהם עזבו את מקום העבודה וממש, אבל ממש בחודש הקרוב הם צפויים להשתלב בעבודות חדשות עם שכר נאה. לאחר שנתפסו בשקר המלצתי לבעל הדירה להיפרד מהם בברכת "שלום שלום ואל תבואו לי בחלום".

בדיקת חשבון בנק ופנקס שיקים

לפני שנים אחדות פנה אליי בעל דירה ושאל לדעתי. התקשר אליו שוכר אשר הציג עצמו כאיש עסקים המתגורר בחו"ל והציע לשכור את הדירה לשנה מראש, תוך שהבטיח להעביר דמי שכירות מעל הסכום המבוקש. השוכר הפוטנציאלי ציין כי אין לו חשבון בנק בישראל, אך הוא מוכן להעביר את התשלום לשנה שלמה מראש, לכאורה החלום של כל בעל דירה. לאחר בדיקה ציינתי בפני בעל הדירה כי משהו בסיפור הזה מסריח והמלצתי לו שלא להתפתות לעסקה, בדיעבד התברר כי מדובר בנוכל המוכר למשטרה, שמעורב בפעילות פלילית. אל תסתנוורו מהצעות מפתות – אם יש שוכר שמתנדב לתת לכם סכום גבוה משביקשתם, גם אם הוא מתחייב לשלם מראש, בחנו היטב מה הקאץ' שמסתתר מאחורי ההצעה המפתה. כידוע גבינה חינם יש רק במלכודת עכברים.

תחושת בטן

תחושת הבטן שלכם לא טובה לגבי השוכר הפוטנציאלי? חפשו שוכר אחר…

גם אם הדירה תעמוד ריקה עוד חודשיים, האמינו לי לא שווה לכם לחתום הסכם עם שוכר בגללו אתם לא תישנו בלילות (תשאלו את מי שכבר התנסה בשוכרים גרועים).

רוצים לקרוא עוד? ראו מאמר בנושא בדיקות שוכרים לפני השכרת דירה.

 

עו"ד ערן הוד

עו"ד ערן הוד.

המידע מובא כמידע כללי בלבד, אין בדברים ייעוץ משפטי ואין בכך תחליף לפגישת יעוץ אצל עורך שין.

👈 מילאו את הטופס ואחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן