איך ניתן למנוע סכסוכי ירושה במשפחה?

 

זה כמעט ריטואל קבוע, אני פוגש חבר או מכר ותוך כדי שיחת מה העניינים ומה נשמע, לאחר שאני מספר כי אני עוסק בתחום הצוואות והירושות, נאנח לפתע החבר שפגשתי ומספר על סכסוך הירושה הקיים במשפחתו. הסיפורים שונים, אך בדרך כלל חוזר התיאור כיצד לאחר פטירת המורישים (ההורים…), הסתכסכו ילדיהם במאבקי ירושה, והיחסים העכורים בין היורשים, הביאו לפיצול ופירוד במשפחה.

אז בדרך כלל שואל אותי החבר, "תגיד מה אתה מציע כדי למנוע סכסוכי ירושה בדור העתיד, בין הילדים שלנו?". אז מה אני מציע? לפניכם מספר טיפים מה לעשות כדי למנוע סכסוכי ירושה בעתיד.

איך למנוע סכסוך ירושה במשפחה

איך למנוע סכסוכי ירושה במשפחה

טיפ ראשון – לכתוב צוואה מוקדם

כן, אני יודע שלרובכם זה נשמע מגוחך, אבל אני מציע לערוך צוואה בגיל צעיר יחסית (גם צוואה בגיל 30 זה מעולה…), וזאת למה?, כי אחר כך דוחים את עריכת הצוואה מיום ליום ואז משבוע לשבוע ומשנה לשנה… בהתחלה השיקול הוא "עזוב אותי מצוואה, אני צעיר, מה הקשר צוואה עכשיו?" ואחר כך השיקול לדחיית הצוואה הוא: "יש לי עוד כוח, ועם כל הכבוד למה שאומרים הרופאים, אני לא האלטע-קאקר שמנסים לצייר אותי, ואם אכתוב צוואה עכשיו, אז מה זה אומר עליי?".

אז אני מציע לצאת מזה, ולהתייחס לצוואה כמו אל ביטוח חיים וכמו שברור לכל אדם מגיל צעיר שהוא זקוק לביטוח חיים על מנת שחס וחלילה אם יקרה לו משהו, תוכל משפחתו ליהנות מבטחון כלכלי.

בדיוק אותו הדין גם לגבי צוואה, אשר בסופו של יום נועדה להגן על בטחונם הכלכלי של יקירינו.

טיפ שני – לכתוב צוואה "טובה".

מהי צוואה טובה? צוואה טובה היא צוואה אשר לוקחת בחשבון "בורות" אליהם עלולים ליפול היורשים, כלומר אנו מנסים לחזות מראש מה עלול לגרום לעימות וחיכוך בין היורשים, תוך מתן מענה לאותם "בורות" מראש בצוואה.

כך לדוגמא אם נגדיר בצוואה כי הדירה תחולק בין היורשים שווה בשווה, זה עלול להוות בעיה במצב בו חלק מהיורשים יהיו מעוניינים למכור את הדירה באופן מיידי ולחלק את הרווחים ביניהם, בעוד שאר היורשים ירצו להמשיך ולהחזיק בדירה בטענה כי זו תהיה שגיאה כלכלית למכור את הדירה בעיתוי הנוכחי וכי יש להמשיך ולהחזיק בדירה ולחלק את רווחי השכירות בין היורשים. במצב שכזה ניתן לקבוע מנגנון להערכת שווי הדירה ומנגנון לתשלום תמורה למעוניינים במכירת הבית, בעוד היורשים המעוניינים בהמשך החזקת הדירה, יוכלו לעשות כן.

טיפ שלישי – תקשורת בין בני המשפחה

 

אני ממליץ בחום לדבר על הצוואה עם בני המשפחה, אני יודע שלחלקכם זה נשמע מופרך, ולעיתים אומרים לי: "אצלנו בבית אף פעם לא דיברו על כסף, אז בטח לא ידברו על צוואה".

אבל רצוי להבין כי הדבר אשר גורם לסכסוכים המרים ביותר בין היורשים, הוא גורם "ההפתעה".

רצוי מאוד למנוע מצב בו היורשים מתכנסים לאחר פטירת המורישים, פותחים את המעטפה החתומה בה מונחת הצוואה ומגלים להפתעתם כי הם מופלים לרעה לעומת שאר האחים.

דרך אגב, ייתכן מצב בו הירושה חולקה בין האחים באופן שווה ועדיין חלקם ירגישו מופלים לרעה. זאת במצב בו בעבר ההורים נתנו תמורה עודפת לאחד מהילדים ושאר האחים ציפו לאיזון התמורות בצוואה.

לדוגמא: במשפחה בה שלושה ילדים, ההורים העניקו לאח אחד מחצית דירה (מה לעשות, הצד של הכלה לחצו…) ואילו לשאר האחים העניקו תשורה כספית מכובדת לנישואין בסך 50,000 ₪.

במצב זה על פי רוב מצפים הילדים אשר קיבלו פחות מהאח שקיבל מחצית דירה, לאיזון התמורות ולפיכך חלוקת הירושה שווה בשווה בין כל האחים, עלולה להביאם לידי אכזבה, תסכול, תחושות קשות וסכסוך בין האחים.

הפתרון הוא פשוט, על ההורים לדבר עם ילדיהם על הצוואה ולהבהיר מה כוונותיהם לעניין הירושה. אי הנעימות בעצם העיסוק בצוואה הינו שולי ביחס לרווח, במצב בו הדברים ברורים וניתנת למורישים הזדמנות לדבר ולהבהיר ליורשים את ההחלטות אותן ביצעו בעריכת צוואתם.

אז לסיכום איך מונעים סכסוכי ירושה עתידיים?

א. עורכים צוואה.

ב. מתייחסים בצוואה לנקודות עימות אפשריות בין היורשים ונותנים להן מענה מראש.

ג. תקשורת – מנהלים שיח על הצוואה והירושה הצפויה בין בני המשפחה.

יש לנו הזדמנות לפעול היום על מנת למנוע סכסוכי משפחה עתידיים, חבל לפספס את ההזדמנות.

עו"ד ערן הוד

עו"ד ערן הוד

המידע האמור מובא כמידע כללי בלבד, אינו מהווה יעוץ משפטי ואינו תחליף לפגישה עם עורך דין.

👈 מילאו את הטופס ואחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן