ייפוי כוח מתמשך – חשוב שתדעו

בעת האחרונה הולכת וגוברת המודעות ל"ייפוי כוח מתמשך", נדמה שכולם מדברים עליו, אז הנה הסבר קצר על "ייפוי כוח מתמשך"…

 

ייפוי כוח מתמשך

אז מה זה בעצם ייפוי כוח מתמשך?

ייפוי כוח מתמשך, הוא הסדר משפטי המאפשר לכל אחד מאיתנו, להורות כיצד ייראו חייו ביום שבו לא תהיה לו היכולת לקבל החלטות באופן עצמאי.

בהליך זה, האדם אשר נותן את ייפוי הכוח המתמשך ("הממנה"), יכול להחליט מי יקבל במקומו החלטות במקרה שהוא לא יוכל לקבל אותן בעצמו, למשל בעקבות תאונת דרכים, מחלת זקנה כגון דמנציה וכד'.

בנוסף הממנה יכול לקבוע מראש הוראות ועקרונות לקבלת ההחלטות בעניינו, לדוגמא: האם יהיה מעוניין לעבור לדיור מוגן או לחלופין האם יהיה מעוניין להישאר ולהתגורר בביתו.

באילו נושאים ניתן ייפוי הכוח המתמשך?

ייפוי כוח המתמשך עוסק בנושאים רכושיים (חשבונות בנק, ניהול נכסי נדל"ן וכד'), נושאים רפואיים ועניינים אישיים ולפיכך מקיף כמעט את כל תחומי החיים, אולם הממנה יכול להגביל את ייפוי הכוח המתמשך רק לנושאים ספציפיים.

האם ניתן לקבוע מספר מיופי כוח?

בהחלט, הממנה יכול לקבוע מספר מיופי כוח שיקבלו החלטות בעניינו. בנוסף הוא יכול לחלק את תחומי האחריות בין מיופי הכוח (כך לדוגמא לקבוע שנושאים רפואיים יהיו נתונים להחלטת אחד ממיופי הכוח, ואילו נושאים רכושיים יהיו בידי אחר) ואף להסדיר מראש את מנגנון קבלת ההחלטות ביניהם.

מה יקרה אם לא יהיה ייפוי כוח מתמשך?

במקרה כזה המדינה באמצעות בית משפט, תקבע מי יהיה האפוטרופוס, כלומר האחראי על קבלת ההחלטות בנוגע למצבו הבריאותי, האישי והכלכלי.

מדובר בצעד קיצוני, השולל את זכויות החולה על גופו או רכושו ושולל ממנו את זכות ההחלטה בדבר ניהול ענייניו הבריאותיים האישיים והכלכליים. גם בהינתן כי אחד מבני המשפחה ימונה כאפוטרופוס על החולה, הוא יהיה כפוף לפיקוח ובקרה של משרד האפוטרופוס במשרד המשפטים (מי שחווה יודע שעל פי רוב זו חוויה מאוד לא נעימה…).

 

חבל לפספס את ההזדמנות

כחלק מרצון המחוקק לתת לכל אחד ואחד מאיתנו את היכולת לשלוט ככל האפשר בהחלטות אשר יתקבלו בעניינו בעתיד במקרה שהוא לא יהיה כשיר לכך, נקבעה פרוצדורת הייפוי כוח מתמשך, בכך ניתנה לנו ההזדמנות להשפיע על עתידנו – חבל לפספס את ההזדמנות.

עו"ד ערן הוד

עו"ד ערן הוד

האמור מובא כמידע כללי בלבד, אינו מהווה יעוץ משפטי ואינו תחליף לפגישת יעוץ עם עורך דין.

👈 מילאו את הטופס ואחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן