שיגעון הגלידות ותקנון הבית המשותף

שיגעון הגלידות נמצא בעיצומו ונראה כי גלידריה נפתחת בכל מקום אפשרי.

כך בוקר אחד התעוררו דיירי בית משותף באזור יוקרתי בתל אביב וגילו ששיגעון הגלידות אשר אוחז במדינה הגיע ממש עד פתח ביתם וכי ישנם יזמים אשר מתכוונים לפתוח גלידריה בקומת הקרקע של הבניין שלהם.

 

תקנון הבית המשותף

ישבו וחשבו כיצד ניתן להעביר את רוע הגזירה, עד שאחד מהדיירים הציע לבדוק האם הדבר מתאפשר בתקנון המשותף של אותו בניין.

 

מהו תקנון הבית המשותף

לפני שנמשיך בסיפור נבהיר מהו תקנון בית משותף. ובכן בסעיף 61 לחוק המקרקעין קובע כי: "בית משותף יתנהל על פי תקנון המסדיר את היחסים בין בעלי הדירות ואת זכויותיהם וחובותיהם בקשר לבית המשותף".

לכן ישנה חשיבות גדולה לתקנון המוסכם על פיו מתנהלים דיירי הבניין המשותף, שכן תקנון זה מסדיר האם ניתן להקים ולנהל עסק בבניין.

אצו רצו השכנים פתחו את התקנון המשותף וראו כי מופיע בו סעיף אשר אוסר לפתוח ולנהל בבניין "עסק להכנה, הפצה, ממכר של פלפל, סטקייה, מסעדה, דגים, בשר, ירקות, פירות או מכלת".

שמחים וטובי לב מיהרו הדיירים אל היזמים השאפתניים אשר טעם הגלידה כבר היה על שפתותיהם והציגו בפניהם את התקנון המוסכם לראייה כי אין הם רשאים לפתוח גלידריה במקום.

 

יזמי העסק מנסים למצוא פרצה בתקנון

אולם היזמים הסתכלו על הדיירים בהשתאות ושאלו "וכי אנחנו סטקייה, חנות פירות או ירקות או מכולת"?

אנחנו גלידריה ובכוונתנו לפתוח כנהוג לאחרונה במקומותינו, גלידרייה מוזהבת, אשר תהיה אות כבוד לכל דיירי הבניין ותושבי השכונה.

 

פסיקת המפקחת על הבתים המשותפים

באין הסכמה הגיעו הצדדים בפני המפקחת על הבתים המשותפים וזו אחרי ששקלה את הדברים ואף ערכה ביקור בבניין האמור ופסקה בהחלטתה כי תקנון מוסכם כמוהו כחוזה בין הצדדים.

אמנם התקנון אינו אוסר על פתיחת גלידרייה במפורש, אולם במקרה זה נפעל על פי הוראת סעיף 25 לחוק החוזים אשר קובע כי "חוזה יפורש לפי אומד דעתם של הצדדים, כפי שהיא משתמעת מתוך החוזה, ובמידה שאינה משתמעת ממנו – מתוך הנסיבות".

מאחר ומעיון בתקנון המוסכם ניתן ללמוד כי מנסחי התקנון היו מעוניינים להימנע מפתיחת עסק בבניין לכל סוג של מזון ומאחר וגלידרייה הינה סוג של מסעדה בה מוכרים מוצרי מזון (גם אם בשקית מוזהבת), הרי שאין לאפשר את פתיחת הגלידרייה בבניין זה.

מסקנה: לא רוצים שיפתחו אצלכם גלידרייה בבניין המשותף? כדאי שתבדקו מה אומר התקנון המוסכם אצלכם בבניין ובמקרה הצורך פעלו לשינויו.

 

עורך דין ערן הוד.

עו"ד ערן הוד

מבוסס על פסק דין: (המפקח על המקרקעין תל אביב-יפו) 1195/21 נציגות הבית המשותף רח' בבלי 12 תל אביב נ' יודיטקס בע"מ (נבו 05.10.2021).

אין באמור כדי לשמש כייעוץ משפטי ואין להסתמך על המידע אשר מובא כמידע כללי בלבד.

👈 מילאו את הטופס ואחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן