למה כדאי לכתוב צוואה

לא אחת אני נתקל בלקוחות השואלים: "תגיד, למה לי לכתוב צוואה? הילדים שלי מסתדרים יופי, אני סומך עליהם אז למה בכלל לכתוב צוואה".

למה כדאי לכתוב צוואה

חשוב להבין כי אם לא כותבים צוואה, עדיין יקרה משהו… אם אדם נפטר בלא שערך צוואה, יחול חוק הירושה.

 

 מה אומר חוק הירושה?

חוק הירושה קובע כי במשפחה בה קיימים זוג הורים וילדים, בן הזוג הנותר בחיים יקבל את כל החפצים אשר שימשו את בני הזוג למשק הבית המשותף, את רכב הנוסעים השייך לבני הזוג וכן חלק מדירת המגורים בה התגורר עם בן זוגו שנפטר ובמחצית הירושה הנותרת יחלקו הילדים.

 

אז מה הבעיה?

המצב הזה מותיר הרבה שאלות פתוחות:

על פי חוק הירושה, כל הילדים חולקים את הירושה ביניהם בחלקים שווים, אבל לעיתים דווקא המצב הזה יוצר חוסר שוויון, כך במקרה בו אחד הילדים קיבל במהלך חיי המוריש (זה שנפטר) יותר או פחות משאר אחיו. כיצד נאזן את התמורות שיקבלו הילדים בירושה?

ילדי המוריש יקבלו חלק בדירה (בדרך כלל רבע). מה יקרה אם הם יבקשו לממש את החלק שלהם בדירה ויבקשו מבן הזוג הנותר בחיים לפנות את הדירה? בנוסף מה יקרה אם אחד מהילדים ייקלע לחובות והנושה יבקש לממש את חלקו בנכס זה?

החפצים שבן הזוג הנותר מקבל הינם החפצים אשר שימשו את בני הזוג בחייהם לצורך קיום משק בית משותף, מה יעלה בגורל חפצים אשר היו בשימוש אישי של הנפטר לדוגמא: תכשיטים. אי הגדרה מפורשת של אופן התנהלות היורשים עם הנכסים שהותיר המוריש עלולים ייצור מחלוקת בין בני המשפחה בדבר אופן ניהול הנכסים, לדוגמא: האם למכור אותם או להשכיר ואם להשכיר אז באיזה מחיר ולמי?

השאלות הפתוחות עלולות להביא לסכסוכים בין בני המשפחה לאור חוסר הבהירות במצב שנוצר.

 

מה היתרון בצוואה?

צוואה מאפשרת לנו לפתור את השאלות הללו ולתת ליורשים תשובות כיצד לנהוג. כך לדוגמא: צוואה מאפשרת להעניק חלקים שונים מהירושה לכל ילד ובכך ליצור איזון ושוויון בין הילדים. צוואה מאפשרת לתת לבן הזוג הנותר בחיים את כל הדירה עד לפטירתו ורק אחר פטירתו תעבור הדירה בירושה לילדים.

צוואה מאפשרת לנו לקבוע מה יעשה בכל חפץ של המוריש לאחר הפטירה.

 

צוואה מאפשרת למוריש להשאיר הוראות לבן הזוג הנותר ולילדים כיצד לחלק את הרכוש באופן שוויוני ומאוזן ובכך למנוע חיכוכים וסכסוכים מיותרים.

לעיתים צוואה עשויה למנוע בעתיד מהיורשים תשלומי מס מיותרים.

לסיכום

צוואה = מסמך פשוט שעשוי למנוע בעתיד תסבוכת גדולה !

עו"ד ערן הוד.

עו"ד ערן הוד

אין באמור כדי לשמש כייעוץ משפטי ואין להסתמך על המידע אשר מובא כמידע כללי בלבד, בכל צורה שהיא.

👈 מילאו את הטופס ואחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן